Adaptační plán

Adaptační plán v MŠ Bolatice

Cílem adaptačního plánu je vytvoření takových podmínek postupné adaptace, které usnadní dítěti vstup do mateřské školy podle jeho individuálních potřeb.

      Vstup do mateřské školy je v životě každého dítěte významným předělem, přechodem mezi známým prostředím domova a novým prostředím vzdělávací instituce. Dítě se vstupem do mateřské školy stává součástí širšího společenství, které na něj klade nové a odlišné nároky a vyžaduje i dodržování určitých pravidel společného soužití. Ve spolupráci s rodiči, se snažíme dětem tento přechod co nejvíce zpříjemnit a ulehčit.

     Samostatný adaptační proces začíná již při zápisu do MŠ, kdy mohou děti přijít s rodiči, komunikovat s učiteli, případně si pohrát ve třídě.

   Již v červnu jsou rodiče pozvání na informativní schůzku, kde jsou seznámeni s důležitými informacemi ohledně provozu MŠ, rozdělení dětí do tříd a adaptačního období. Všem rodičům jsou spolu se zápisem ze schůzky předány i informace a doporučení, jak mohou s dětmi před nástupem do MŠ pracovat pro co nejsnadnější a nejrychlejší možnou adaptaci a následnou socializaci dítěte.

     Další příležitostí k seznámení s MŠ a třídou, do které dítě nastoupí je při ,,Dni otevřených dveří“, kde se dítě může seznámit s prostředím a pracovníky mateřské školy, může si ve třídě pohrát, seznámit se s novými kamarády. Rodiče se mohou informovat o chodu a provozu na třídě, kde také dostanou vstupní dotazník, který slouží k získání prvotních informací o dítěti, které jsou důležité pro zajištění takových podmínek vzdělávání, které odpovídají potřebám dítěte.

     Na začátku záři se ve školce koná informační schůzka pro rodiče, kde jsou podrobně seznámení s provozem školky pro aktuální školní rok a s potřebným vybavením pro děti. Společně a detailněji můžeme s rodiči projít vstupní dotazník, abychom co nejlépe porozuměli individuálním potřebám a zvyklostem dítěte. Pokud rodiče nemohou schůzku absolvovat, je jim po domluvě poskytnuta následná individuální konzultace.

     Nástup dětí v naší  MŠ řešíme individuálně, umožňujeme dobu pobytu ve školce postupně prodlužovat v závislosti právě na stupni socializace dítěte. V prvních dnech umožňujeme rodičům pobývat s dětmi ve třídě, později preferujeme předání dětí učitelce a vyzvednutí rodiči v dohodnutém čase. Dětem po nástupu do školky dopřáváme dostatek prostoru i času, aby si postupně zvykaly na prostředí, učitele a nové kamarády, ale i na školní stravování, nikoho do jídla nenutíme, ale snažíme se je motivovat k ochutnávání, obzvlášť u pokrmů, na které nejsou z domova zvyklé.

 

   Časové období pro adaptaci je pro každé dítě zcela individuální a mělo by vycházet především z potřeb dítěte. Závisí na věku, psychickém vývoji i na povaze dítěte. Standartní doba pro adaptaci je jeden až dva týdny. Při větších obtížích může být po dohodě s rodiči adaptační doba prodloužena. Pokud se u dítěte objeví větší adaptační problémy, budeme hledat společně individuální řešení v zájmu dítěte.

 

Doporučení rodičům, jak mohou svému dítěti usnadnit adaptaci ještě před nástupem do MŠ:

  • Vést dítě k co největší možné samostatnosti s ohledem na jeho věk (při oblékání, obouvání, stolování, hygieně apod.)
  • Mluvit s dítětem o mateřské škole v pozitivním smyslu, nestrašit je
  • Navštívit různé dětské koutky nebo adaptační centra
  • Vyzkoušet, jak prožívá dítě odloučení od rodičů  ( hlídání, přespávání u prarodičů)
  • Rodiče mohou sledovat na webu jídelníček a částečně některé pokrmy nebo suroviny zahrnovat do domácí stravy
  • Doma nastavit pravidla, trvat na jejich dodržování

 

Doporučení rodičům zajištění snadnější adaptaci dítěte při nástupu do MŠ:

  • Používat stejné rituály (vodit dítě do školky pokud možno ve stejný čas a vyzvedávat si dítě ve stejnou hodinu)
  • Používat konkrétní údaje o tom, kdy si dítě budou vyzvedávat – po obědě, po spinkání.
  • Zbytečně neprodlužovat ranní loučení
  • Nedoporučuje se odcházet tajně, bez rozloučení
  • Rodiče by se neměli nechat vyvést z míry pláčem dítěte, měli by být empatičtí, ale rozhodní (často se stává, že dítě pláče, zpravidla se uklidní hned po odchodu rodičů)
  • Vyprávět si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo.
  • Navazovat na denní režim v mateřské škole (časné ranní vstávání a odlišný režim, než na který byly děti zvyklé z domova, způsobuje značnou únavu.  Je důležité dbát na pravidelné a včasné večerní ukládání dětí do postýlek)
  • Pozor na sliby (rodiče by měli plnit své sliby – když řeknou dítěti, že půjde domů po obědě, neměli by je měnit.
  • Je důležité děti chválit, neslibovat materiální věci ani jiné odměny za chození do školky.
  • usnadněte dětem oblékání výběrem vhodného oblečení (snažte se vyhýbat složitějším kombinacím a tkaničkám, děti se převlékají vícekrát za den – na vycházku, před a po odpočinku, před odchodem. Z počátku ve skříňkách ponechte i náhradní sadu oblečení pro případ nehody nebo ušpinění)

 

MŠ v zájmu snadné adaptace dítěte zajistí:

  • Přítomnost rodičů v začátcích docházky (Pokud dítě v rámci úspěšné adaptace potřebuje, nabízíme podporu dítěti tím, že matka nebo jiný blízký člověk s dítětem zůstane po určitou dobu ve třídě)
  • Rozsah pobytu dítěte v MŠ (v procesu adaptace jde o postupné prodlužování pobytu v MŠ, kdy si dítě zvyká na odloučení od rodičů)
  • Mazlíček ve třídě (v adaptačním období je možné, aby si s sebou dítě vzalo do školky svého oblíbeného plyšáka. Existence pevného bodu, známého předmětu v cizí situaci zmenšuje nejistotu a případný strach z neznámého prostředí)

 

Doporučení, co by mělo dítě zvládat před vstupem do školky:

  • Mělo by mít základní sebeobslužné a hygienické návyky. Před nástupem do MŠ by mělo zvládat tyto hygienické návyky: uvědomit si potřebu a dojít si na záchod nebo alespoň tuto potřebu oznámit, umýt si ruce. Spolupracovat při obouvání a svlékání, jíst samo lžíci a napít se z hrnečku.
  • Reagovat na své jméno, na pokyny (počkat, přijít, sednout si)

 

Adaptační program je takové doporučení od nás, jak postupovat, aby si dítě na školku rychle a plynule zvyklo, těšilo se na ni a aby při příchodu do školky a při odloučení od rodiče neplakalo.